Spår, spår, spår...

1kommentarer

Nu har vi kommit igång ordentligt med spårträningen. Har ju gått en viltspårskurs med Theo under våren och på tisdag är det dax för anlagsprovet! Enligt instruktören så är det 50/50 om Theo klarar det eller inte. Kan tyckas dumt att göra anlagsprovet med de oddsen, men jag ger det en chans. Har Theo en dålig dag så går det åt pipsvängen, har han däremot en bra dag (och domarn är snäll) så kommer det gå vägen...

Ikväll var vi ute och spårade på helt nya marker. Det kunde ha slutat riktigt illa eftersom jag snurrade till det vid själva spårläggandet. Vet inte riktigt hur jag tänkte, men jag travade iväg åt helt fel håll efter spårslutet. Jag kom längre o längre in i skogen och paniken började så smått komma krypandes... Mobilen hade jag, smart som jag var (*NOT*), lämnat kvar i bilen, ville ju inte riskera att tappa den i skogen... Tillslut tog jag dock mitt förnuft till fånga och började tänka efter hur jag hade gått, och då hittade jag ganska snart tillbaka till bilen. =)

När spåren hade luggit i lite drygt två timmar var det dax att åka tillbaka med hundarna. Diablo fick börja. Detta var tredje gången han spårade, så jag hade gjort ett ca 150 m långt spår med en höger vinkel. Det var första gången som han fick prova på en vinkel, men han klarade det galant! Han tar det lugnt och försiktigt, så man får inte ha bråttom när man spårar med honom, och han är otroligt spårnoga (iaf om man jämför med Theo). Det var första gången som Diablo fick spåra i sele och lina, så några gånger reagerade han på att det var något som lät bakom honom, men släppte det fort och jobbade vidare. Tror inte det kommer bli några större problem att få Diablo till viltspårschampion. ;)

När det var Theos tur var han laddad till max! "Stackarn" hade ju fått suttit och väntat i bilen under tiden Diablo fick roa sig... ;) Theos spår var ca 600 m långt med fyra vinklar (höger, vänster, höger, höger). Han började bra, ringade första vinkeln och hamnade lite vid sidan av spåret, men åt rätt håll. Jag lät honom hållas och tänkte att vinden hade flyttat spåret lite. Theo är inte alls spårnoga, utan går (tyvärr) väldigt mycket på luftvittring. Han tågade på åt rätt håll, men efter andra vinkeln började han snurra till det... Jag gav honom kommandot "Sök spår" och han började åt rätt håll, men kom av sig... Hjälpte honom på, och då gick det vägen. Efter en del snurr så hittade han klöven och blev lika stolt som alltid! =)

Hoppas att han kan orka koncentrera sig på tisdag och att domarn är av det snällare slaget. Vore ju så himla skoj om Theo faktiskt kunde klara anlagsprovet. Självklart är det inte hela världen om han misslyckas, det viktigaste är ju att ha roligt tillsammans!

Mm, det var en rörig rapport från dagens spårövningar. Håll alla tummar o klor ni kan på tisdag för oss!

Nu blir det sängen för min del, hundarna har somnat för länge sen...

1 kommentarer

Jessie

06 Jul 2010 21:24

Hur gick det??? =)

Kommentera

Publiceras ej