En dag i skogen...

0kommentarer

I morse stack jag iväg till skogen för att lägga ett viltspår till Theo. Spåret blev nog ungefär 600 m med totalt fyra vinklar. Efter detta åkte jag hem och åt god frukost med mina älskade pojkar.

Några timmar senare packade jag in båda hundarna och husse i bilen för att åka ut till skogs! Jag började med att göra ett mini-viltspår till Diablo. Det blev inte alls långt, runt 50 m. Eftersom det är allra första gången som Diablo skulle få testa på viltspår så fick det bara ligga i 40 min. När detta var gjort och det skulle få ligga till sig passade jag o husse på att göra en sökruta till Diablo. Den blev inte så stor, kanske 30x40 meter.

Diablo hade inte alls samma driv i rutan som han har haft vid kurstillfällena. Det var visserligen ganska varmt, men lite trist eftersom jag skrytit så om honom för husse... Men men, han hittade leksaken tre gånger, dock med lite hjälp från mig. =)

Sen var det då dax för Theo att få gå sitt spår. Han startade klockrent!! Tog de tre första vinklarna utan några som helst problem! Men som sagt var det ganska varmt, så fram mot den fjärde o sista vinkeln började han bli väldigt trött o då krånglade det till sig för honom... Jag fick hjälpa honom på rätt spår o då tuffade han på mot spårslutet o hittade klöven! Mammas duktiga pôjk!! Theo blir såå stolt när han hittar klöven o får bära den till bilen. =)

Diablos första möte med ett viltspår kunde inte ha gått bättre! Han stod länge vid uppsparket o sög in doften av blod, sen började han sakta men säkert tassa framåt. När han märkte att blodspåret fortsatte framåt började svansen vifta o farten ökade något. Framme vid klöven var det ingen tvekan överhuvudtaget! Ett stadigt grepp om klöven, o svansen gick i hundra-åttio! =) Även Diablo fick bära klöven till bilen, och även han var mäkta stolt!

Snart bär det av till mor o far i Filipstad. Vi ska käka på Hotell Hertig Karl ikväll, o imorn är det dax för inoff utställning på Filipstads brukshundsklubb. Första gången för Theo, så håll tummarna!!

Nu ska jag stoppa hundarna i badet så det blir rena o fina tills imorn.

Kommentera

Publiceras ej