Nytt från spårskogen

1kommentarer

Igår tyckte jag att det var dax för grabbarna att få använda nosen igen. Var ett tag sen vi var ute i spårskogen nu...

Jag åkte iväg till ett nytt ställe o la spåren. Theo´s spår blev med tre vinklar (vänster, höger, höger). Diablo fick ett lite lättare spår med två vinklar (vänster, vänster). Spåren fick ligga i drygt 2½ timme innan jag lät hundarna arbeta. Dessvärre var det några som hade vart ute och gått i skogen, bara några minuter innan jag släppte på hundarna, så detta störde dem. Dessutom hade de haft en hund med sig, som antagligen fått irra omkring lös --> ännu mer störning! Men men, det är nyttigt för hundarna med lite störning ibland oxå! =)

Theo fick börja denna gång. Han började bra, som vanligt. Första vinkeln tog han utan några större problem. Vid andra vinkeln hörde han dock människorna som strosade runt i skogen, och blev störd. Han virrade runt rätt länge innan jag fick honom att ta upp spåret igen. Bara han koncentrerade sig så flöt resten av spåret på som en dans. =) Stolt över att ha hittat klöven bar han den till bilen. Min duktiga grabb!

Sen var det Diablos tur. Han började riktigt bra, men snurrade runt vid första vinkeln. Jag fick stålsätta mig för att jag skulle ha is i magen och låta honom jobba på själv. Han snurrade ett bra tag, och tillslut var vi nästan tillbaka till början av spåret. Där stannade han upp, verkade som om han funderade på vad det var han skulle göra egentligen... När han fick syn på mig fick han tokspel! Rusade mot mig o hoppade upp mot mig flera gånger! Knäppgök! =) Jag lyckades tillslut hitta en blodfläck och kunde visa på honom igen. Denna gång gick det som på räls! Såå duktig grabb!

Det är så kul när man är ute o spårar med grabbarna, man märker sån tydlig skillnad på dem. Theo har en väldig fart i spåret, och är inte alls särskilt spårnoga. När han väl kommer till klöven blir han självklart glad o stolt över att han har hittat rätt, men godiset är nog det bästa enligt honom! =) 
Diablo däremot spårar i långsamt tempo och är väldigt spårnoga. När han hittar klöven så blir han överlycklig!! Godiset kan kvitta enligt honom, han har ju faktiskt hittat en rådjursklöv i skogen!! =)



 

1 kommentarer

josefina

08 Aug 2010 20:27

Duktiga brorsan och theo!! Måste försöka bli bättre på att gå ut och spåra med Castor, han tycker att det är så roligt!

Kommentera

Publiceras ej